Dziś zostanie omówiony następny kraj, który został objęty programem GO TO BRAND. Do tej pory publikowano wpisy o Meksyku, Indiach oraz Wietnamie. Dziś czas na Iran. Zapewne ten kraj nie zostałby zakwalifikowany, gdyby nie anulowano sankcji, jakie zostały nałożone w czasie ostatnich kilku lat z powodu podejrzeń o dążenia do skonstruowania bomby atomowej. Po zdjęciu sankcji okazało się, że Iran ma duże zapotrzebowanie na różne produkty. W dodatku ma czym zapłacić. Po zdjęciu embargo Iran wznowił eksport ropy do krajów UE, a tym samym jego budżet zasilają znaczne sumy pieniędzy. W efekcie wzrosła konsumpcja irańskiego rynku na produkty, których kraj ten nie jest w stanie wyprodukować. W tej sytuacji Iran importuje te produkty na swój rynek.
Iran to społeczność, która liczy prawie 80 milionów ludzi. Polski eksport do Iranu, na podstawie Eurostat, w 2014 r. wyniósł 34,9 mln euro, co stanowi spadek o 2,8% w stosunku do roku wcześniejszego (w 2013 r. polski eksport do Iranu wyniósł 35,9 mln euro). Polski import z Iranu w 2014 r. wyniósł 11,5 mln euro, co stanowi spadek o 8% w stosunku do roku wcześniejszego (w 2013 r. polski import z Iranu wyniósł 12,5 mln euro). Obecnie największe zainteresowanie Iranu to żywność, kosmetyki, sprzęt medyczny. Jednak Iran otwiera się praktycznie na wszystkie gałęzie gospodarki.
Od czego zatem zacząć? Od przemyślenia strategii wejścia na wskazany rynek docelowy. Podstawa to analiza wielkości rynku, konkurencji czy zasad działania rynku. Gdy już wiemy, że firma chce wejść na rynek irański to serwis RozwójEksportu.pl radzi pozyskać dotacje do 85% wartości działań eksportowych. W ramach projektu pozyskamy środki na targi, usługi doradcze, szkolenie oraz misje gospodarcze.
Przykładowo w zakresie imprez targowych mamy:
– ITDMEX w Teheranie;
– Iran Oil & Gas Show;
– Iran Rail Expo;
– Iran Agro / Iran Food / Bev Tec / Hospitality.
W sumie przewidziano 34 imprezy targowe. Wykaz wszystkich imprez znajdziemy tutaj. Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w charakterze wystawcy: w przynajmniej dwóch imprezach targowych wymienionych w podanej tabeli (proszę kliknąć odnośnik „tutaj”), przy czym przynajmniej jedna z nich stanowić powinna impreza targowa, na której zorganizowanie zostanie stoisko informacyjno – promocyjne lub w przynajmniej trzech imprezach targowych wymienionych we właściwej tabeli, jeżeli przedsiębiorca nie jest zainteresowany bądź nie ma możliwości wskazania imprezy targowej, na której zostanie zorganizowane stoisko informacyjno – promocyjne.
Podsumowując to na samo wejście na rynek irański firma otrzyma dotacje do 425 tys. zł (85% dofinansowywania). Z takim budżetem można naprawdę przeprowadzić skuteczne działania eksportowe.