Warunkiem udziału w programie Polska Wschodnia, Działanie 1.2 Internacjonalizacja MŚP jest deklaracja, że firma prowadzi działalność gospodarczą na terytorium makroregionu Polski Wschodniej (tj. województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego lub warmińsko-mazurskiego) potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru. W przypadku rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym adres siedziby lub co najmniej jednego oddziału znajduje się na terytorium Polski Wschodniej. W przypadku Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) co najmniej jeden adres wykonywania działalności gospodarczej znajduje się na terytorium Polski Wschodniej.
Dokumentacja:
Do programu opracowuje się dwa kluczowe elementy:
– wniosek o przyznanie dotacji wraz z analizą finansową,
– model biznesowy internacjonalizacji (strategia eksportowa firmy).
Najważniejszy dokument to model biznesowy uzasadniający eksport firmy na nowe rynki zagraniczne (nie można sfinansować działań na rynkach, gdzie firma już działa). W dokumencie analizuje się tylko rynki docelowe, klientów oraz konkurencję. Na podstawie pozyskanych informacji tworzy się strategię wejścia na rynek wraz z budżetem, harmonogramem i działaniami eksportowymi (targi, misje itp.), jakie należy podjąć, aby zrealizować cel projektu.
Zasady finansowania projektów:
- W odniesieniu do okresu realizacji projektu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
- realizacja projektu nie może rozpocząć się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
- okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia rozpoczęcia realizacji projektu.
- Maksymalna kwota dofinansowania udzielana jednemu Wnioskodawcy na realizację projektu wynosi 550 000,00 zł (słownie: pięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych),
- Maksymalna intensywność dofinansowania wynosi 80% kosztów kwalifikowanych (pomoc de minimis).
- Możliwość otrzymania zaliczki – 40% wartości przyznanej dotacji.
- Firma musi wykazać, że jest w stanie pokryć wkład własny w wysokości 20% kosztów kwalifikowanych (wystarczą sprawozdania finansowe lub pity właścicieli, wyciąg salda z konta itp.). Dokumentów się nie dołącza, ale firma może zostać wezwana do ich okazania przy podpisaniu umowy.
Wydatki dopuszczone w programie:
Do kosztów kwalifikowanych zalicza się wydatki obejmujące:
1. Koszty usług doradczych, świadczonych przez doradców zewnętrznych, dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności, obejmujących w szczególności:
- analizę możliwości eksportowych firmy poprzez zbadanie produktów przedsiębiorstwa oraz ocenę konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych;
- wskazanie rynków docelowych oraz ich uhierarchizowanie wraz z projekcją możliwości sprzedaży na tych rynkach zagranicznych, a także identyfikację potencjalnych kontrahentów na rynkach zagranicznych;
- analizę dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian tego modelu pod kątem internacjonalizacji;
- wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych czy kierunków misji gospodarczych);
- rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki etc.);
- opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny, wraz ze szczegółowym planem niezbędnych do przeprowadzenia działań, pogrupowanych w zadania, z przypisanymi tym zadaniom mierzalnymi celami operacyjnymi, wynikającymi z przyjętej strategii internacjonalizacji;
- rekomendacje w zakresie zakupu oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (tam gdzie dotyczy).
Koszty opracowania nowego modelu biznesowego uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Wartość dofinansowania na pokrycie ww. kosztów nie może przekroczyć 30 000,00 zł.
2. Koszty usług doradczych związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności w zakresie:
- wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi i doprowadzenie zainteresowanego podmiotu do etapu negocjacji handlowych;
- pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności eksportowej i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe etc.);
- przygotowania produktu do potrzeb rynku docelowego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym);
- przygotowania do budowy kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na rynek zagraniczny;
- uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedaży produktów na docelowym rynku zagranicznym;
- przygotowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej, projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt, na rynkach zagranicznych;
- wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów, projektowania logotypów i marek produktowych;
- tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy rynek;
- uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą odnoszących się do produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych.
Łączna wartość kosztów kwalifikowanych związanych z nabyciem usług doradczych, o których mowa w pkt. a i b, musi stanowić co najmniej 60% kosztów kwalifikowanych projektu. Jest to bardzo uciążliwy zapis jednak i tu można wybrać fajne rozwiązania np. organizacja spotkań B2B z potencjalnymi klientami. Zapłacimy firmie doradczej za to, aby nam znalazła klientów i dostaniemy na to 80% refundacji.
3. Koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, obejmujące:
- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej;
- zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska;
- zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji;
- podróże służbowe trzech osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach, w okresie nie dłuższym niż dwa dni (a w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawy lub misji, w zakresie i według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;
- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w targach, wystawie lub misji;
- wpis do katalogu targowego;
- opłata rejestracyjna oraz reklama w mediach targowych;
- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach;
- koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji gospodarczych, w tym zakupu usług w tym zakresie, wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia; zakupu usług kateringowych.
Łączna wartość kosztów kwalifikowanych, o których mowa w pkt. c, stanowi nie więcej niż 40% kosztów kwalifikowanych projektu. Jeżeli wnioskujemy o oprogramowanie, to na targi możemy wydać tylko 20% przy założeniu, że bierzmy maksymalną kwotę na oprogramowanie. Chodzi o to aby wydatki z pkt. c i d. nie przekroczyły 40% wartości całego projektu.
4. Koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych w formie autorskich praw majątkowych lub licencji, związanych z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności oraz doradztwo z tym związane, w tym w szczególności:
- projektowanie systemów oraz narzędzi teleinformatycznych;
- zakup niezbędnego oprogramowania;
- doradztwo w zakresie przygotowania przedsiębiorstwa do wdrożenia zakupionego oprogramowania systemów oraz narzędzi teleinformatycznych.
Łączna wartość kosztów kwalifikowanych, o których mowa w pkt. d, stanowi nie więcej niż 20% kosztów kwalifikowanych projektu. Jeżeli wnioskujemy o maksymalną kwotę to max. możemy przeznaczyć na to 110 tys. zł dotacji.
Terminy naborów:
W 2018 roku nabór odbędzie się w styczniu, a przyjmowanie wniosków na przełomie luty-marzec 2018 r. Druga, a zarazem ostatnia runda rozpocznie się w lipcu i skończy we wrześniu 2018 r.
Kilka praktyczny porad od Rozwojeksportu.pl:
– opracowanie modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją musi być wykonane przez zewnętrzną firmę doradczą (program finansują 80% kosztów z tym związane). Doświadczenie i wiedza firmy w zakresie eksportu ma tu kluczowe znaczenie. Czas przygotowania dokumentu to 3-4 tygodnie,
– program zwraca dużą uwagę na to, czy na terenie 5 województw, na których działa program rzeczywiście firma wykonuje swoją działalności,
– w 2017 r. na ok. 148 projektów dotacje otrzymało tylko 44 projekty. Powodem dużej ilości odrzuceń była niska jakość projektów,
– program nakłada bardzo dużo różnych wymogów, o czym nie piszę wprost w regulaminie (firma musi istnieć co najmniej 12 miesięcy, mieć sprzedaż w jednym roku obrotowym na poziomie 200 tys. zł),
– wysokość dotacji zależy od zysku firmy i amortyzacji z ostatnich dwóch lat. Wystarczy, aby firma w obecnym 2017 roku lub 2016 r. miała zysk. Przykład. Firma Dotacje:-) miała 50 tys. zł zysku w 2016 r. i amortyzację na poziomie 30 tys. zł. Wysokości dotacji o jaką może wnioskować w działaniu 1.2 Internacjonalizacja MŚP to 140 tys. zł. Zastosowane równinie: 70 tys. zł ( 50 tys. zł+30 tys. zł) *2 (zawsze mnożymy razy dwa- tak mówi instrukcja )= 140 tys. zł. Jeżeli nasz zysk był większy niż 300 tys. zł, to nie mamy się czym martwić:-).
– targi i misje mogą stanowić tylko 40% wszystkich wydatków (wydatki z grupy numer 3). Pozostałe 60% muszą stanowić usługi doradcze np. organizacja spotkań B2B przez firmę zewnętrzną (wydatki z grupy numer 2). W nowym naborze podział może ulec zmianie, bo jest on bardzo niekorzystny dla firm. Po ogłoszeniu naboru potwierdzę tę informację
– musimy wybrać nowe rynki, na które firma dotychczas nie eksportowała i nie ma nic wspólnego.