W dniu 1 kwietnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oficjalnie ogłosiła, że nabór do konkursu działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP rozpocznie się od 5 maja 2022 roku i potrwa do 29 czerwca 2022 roku. W konkursie będą mogli wziąć udział mikro-, mali lub średni przedsiębiorcy z Polski Wschodniej, czyli województwa lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Działanie będzie miało na celu wsparcie finansowe przedsiębiorców we wprowadzeniu swoich produktów i usług na nowe rynki zagraniczne.
Zmiany w obecnym naborze programu POPW
- zwiększenie kwoty dofinansowania do 900 000 zł w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii (poprzednie dofinansowanie wynosiło 800 000 zł);
- zwiększenie kwoty dofinansowania do 610 000 zł w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii (poprzednie dofinansowanie w takim wypadku wynosiło 550 000 zł);
- zwiększenie kwoty na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
- możliwość uzyskania dofinansowania na zapewnienie cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy;
- odstąpienie od aspektu przychodowego działalności wnioskodawcy w odniesieniu do sprzedaży ogółem oraz sprzedaży produktów zgłaszanych w projekcie;
- zmniejszenie liczby kryteriów oceny.
Zmiany na plus
Wprowadzone zmiany powinny znacznie ułatwić otrzymanie dofinansowania przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, chociażby z powodu zmniejszonych kryteriów oceny projektów i odstąpienia od kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do sprzedaży. Drugą ważną zmianą jest zwiększenie możliwości uzyskania dotacji nawet do 900 000 zł. Zdecydowanie konkurs 1.2 Internacjonalizacja MŚP, to ogromna szansa dla przedsiębiorstw z Polski Wschodniej na rozpoczęcie eksportu swoich produktów czy usług na nowe rynki zagraniczne, rozpowszechnienie marki, zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Warto zatem wziąć udział w konkursie, gdyż może okazać się on dużą szansą na rozwój działalności.