W obecnych czasach wzornictwo, czyli design danego produktu, jest narzędziem innowacji dopasowanym do zmieniających się uwarunkowań gospodarczych, politycznych, ekonomicznych i społecznych. Kluczem do sukcesu w sprzedaży danego produktu na rynkach konkurencyjnych jest opracowanie autorskiego projektu wzorniczego, który pomoże wyróżnić go spośród innych. Wygląd jest ważnym elementem każdego produktu, ponieważ buduje pierwsze pozytywne wrażenie. Ale są też inne czynniki, takie jak funkcjonalność, ergonomia, optymalny proces produkcyjny, oszczędność energii, kontekst psychologiczny, cykl życia produktu oraz wpływ na środowisko, które także są ważne przy budowaniu przewagi danego produktu czy usługi.
Społeczeństwo coraz częściej przywiązuje uwagę nie tylko do funkcji produktu, lecz także do jego atrakcyjnego wyglądu i oryginalnego wzornictwa. Producenci bardzo często korzystają z usług projektantów, którzy oferują wzornictwo przemysłowe, ponieważ wiedzą, że pomaga to osiągnąć sukces wysokiej sprzedaży na rynkach międzynarodowych i podnosi atrakcyjność oferowanego produktu i usługi. Projektanci tworzą produkty kreatywne oraz odpowiadające potrzebom rynku pod względem głównych obszarów wzornictwa.
Główne obszary działania wzornictwa
Odpowiednie wzornictwo znajduje swoje zastosowanie w następujących obszarach:
- Biznes: tworzenie i wdrażanie innowacji, wytwarzanie nowych produktów i usług dostosowanych do potrzeb konsumentów oraz rozwój na rynku międzynarodowym.
- Usługi publiczne: projektowanie innowacji społecznych, przestrzeni publicznej i strategii działania instytucji rządowych i pozarządowych w oparciu o potrzeby konsumentów. Pełni istotną rolę w podejmowaniu wyzwań i rozwiązywaniu problemów społecznych.
- Nauka: projektowanie zastosowań dla nowych technologii, rozwiązywanie problemów środowiskowych i społecznych oraz komercjalizacja wynalazków.
Wzornictwo przemysłowe pomaga podkreślić zalety naszego produktu względem produktów konkurencyjnych oraz stworzyć produkt oryginalny i unikatowy. Jest to bardzo ważny aspekt, ponieważ wyróżnia właśnie nasz produkt i zachęca klientów do zakupu. Dodatkowym atutem wzornictwa jest podnoszenie konkurencyjności gospodarki, co pozwala na dotarcie do dużej grupy odbiorców i stanowi doskonałą metodę promocji marki.
Wykorzystanie przez dane przedsiębiorstwo wzornictwa przemysłowego pomaga również w kreowaniu zalet danego regionu, w którym się go produkuje. Wielu klientów chętnie sięga po produkty i usługi, które pochodzą z dobrze kojarzących się regionów i prestiżowych miejsc. Zdecydowanie media społecznościowe są kluczowym przekaźnikiem rozpoznawalności wzornictwa przemysłowego. Poprzez umieszczanie reklam i postów, które są udostępniane, trafiają do największej liczby potencjalnych klientów.
Wzornictwo przemysłowe i proces jego tworzenia
Elementy procesu tworzenia wzornictwa przemysłowego dla danego produktu czy usługi są bardzo ważne i aby przyczyniły się do sukcesu firmy, wymagają przeanalizowania kilku ważnych kroków. Najważniejszym z nich są oczywiście badania przeprowadzone wśród potencjalnych konsumentów, aby można było stworzyć produkt najbardziej dopasowany i potrzebny. W procesie tworzenia wzornictwa nie można również zapomnieć o wysokiej funkcjonalności tworzonego produktu, kreatywności i zastosowaniu odpowiednich materiałów (uwzględniając wpływ na środowisko) oraz nietuzinkowym designie. Dlatego liczy się opracowanie właściwego wyglądu i kształtu, który będzie się wyróżniał na tle konkurencji.
Aktualnie na rynku funkcjonuje bardzo dużo producentów podobnych produktów, dlatego ciężko jest stworzyć produkt oryginalny i wyróżniający się na tle konkurencji. Stąd tak ważne jest wzornictwo przemysłowe, które poprzez znalezienie doświadczonego i kreatywnego projektanta znającego zapotrzebowanie rynku, pomoże nam stworzyć produkt estetyczny i funkcjonalny, który z kolei pokochają klienci.
Inwestowanie w design jest opłacalne dla firm, ponieważ jest to kluczowy element w biznesie, wizytówka firmy i droga do wysokiej pozycji na rynku. Wykorzystanie wzornictwa przemysłowego przez przedsiębiorstwo pomaga w osiągnięciu wyższej konkurencyjności, skutecznym wdrażaniu innowacji oraz poprawie efektywności sprzedaży. Odpowiednio dobrana strategia dla danego produktu będzie prowadziła do sukcesu firmy.