Poprzednim sektorem, który analizowaliśmy w ramach naszego cyklu, był przemysł kreatywny. Z kolei następnym wybranym do programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP jest branża kosmetyczna. Sektor ten obejmuje kosmetyki do makijażu (twarzy i ust), produkty do pielęgnacji skóry, zapachy i perfumy, produkty do higieny osobistej (do pielęgnacji włosów, dezodoranty, produkty do golenia).
Rynek kosmetyków jest szybko rozwijającą się branżą na całym świecie, gdzie głównym napędem jest zmiana pokoleniowa i wchodzenie młodych firm na rynek oraz działania mediów społecznościowych i e-commerce, które mają duży wpływ na zakupy produktów kosmetycznych.
Wartość globalnego sektora kosmetycznego wyniosła w 2022 roku 429,2 mld USD, a przewiduje się wzrost (7,1%) do poziomu 864,6 mld USD w 2032 roku. Największy udział w branży kosmetycznej mają kraje z regionu Azji i Pacyfiku (ponad 44%). Czołowi gracze na rynku kosmetycznym to: Coty, L’Oréal, Estée Lauder Companies, Revlon, Avon. Rocznie na zakup kosmetyków najwięcej wydają Japończycy (290 EUR na osobę), Islandczycy (280 EUR na osobę) i Szwajcarzy (250 EUR na osobę), gdzie w Europie średnie wydatki na osobę wynoszą 125 EUR. Jeżeli chodzi o polski rynek kosmetyczny, to jego wartość w 2022 roku wyniosła 6,5 mld EUR, plasując nasz kraj na 5. miejscu wśród krajów UE.
Targi kosmetyczne
W kolejnym kroku przeanalizujemy największe targi kosmetyczne wybrane w ramach programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP, na które będą mogli pojechać przedsiębiorcy w ramach najbliższego naboru przewidzianego na przełom października i listopada bieżącego roku.
- Beautyworld Middle East Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
(możliwe edycje: 2024, 2025, 2026, 2027, 2028)
Beautyworld Middle East to międzynarodowe targi kosmetyczne, które odbywają się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wydarzenie to jest największą platformą branżową na Bliskim Wschodzie, która przyciąga producentów i dystrybutorów firm kosmetycznych i wellness z całego świata. Wystawa obejmuje liczne pokazy, konferencje i wręczenie nagrody dla najlepszej marki kosmetycznej. Każda edycja targów przyciąga ponad 65 000 odwiedzających ze 156 krajów i ponad 1700 wystawców branżowych.
Miejsce targów: Dubai World Trade Centre (Sheikh Zayed Rd, Trade Centre, Dubai, ZEA)
Najbliższa edycja targów: 28-30.10.2024 r.
Strona internetowa: https://beautyworld-middle-east.ae.messefrankfurt.com/dubai
- Cosmoprof Bologna (Włochy)
(możliwe edycje: 2025, 2026, 2027, 2028, 2029)
Cosmoprof Bologne to globalne wydarzenie poświęcone branży kosmetycznej, które od ponad 50 lat odbywa się we Włoszech. Targi oferują 3 pokazy jednocześnie, które ułatwiają zetknięcie się różnych kanałów sprzedaży: Cosmopack (łańcuchy dostaw), Cosmo Perfumery & Cosmetics (firmy detaliczne z sektora perfumeryjnego i kosmetycznego) oraz Cosmo Hair, Nail & Beauty Salon (produkty do włosów, paznokci itp.). Wydarzenie odbywa się na 160 000 mkw. i gości ponad 250 000 odwiedzających oraz prawie 3000 wystawców.
Miejsce targów: Bologna Fiere (Viale della Fiera, 20, 40127 Bologna BO, Włochy)
Najbliższa edycja targów: 21-24.03.2024 r.
(program obejmuje edycje w latach 2025-2029)
Strona internetowa: https://www.cosmoprof.com
- Cosme Week Osaka (Japonia)
(tylko edycja w 2025 roku)
Cosme Week to wydarzenie, na które składa się sześć specjalistycznych wystaw poświęconych kosmetykom, opakowaniom do kosmetyków, zdrowej żywności, estetyce, medycynie oraz pielęgnacji skóry i włosów. Targi Cosme Week odbywają się dwa razy w roku i przyciągają producentów, dystrybutorów, ale również sklepy kosmetyczne, drogerie i sprzedawców detalicznych z całego świata, którzy prezentują najnowsze trendy branżowe. Wydarzenie gromadzi około 13 000 odwiedzających i 200 wystawców z branży kosmetycznej.
Miejsce targów: INTEX Osaka (1 Chome-5-102 Nankokita, Suminoe Ward, Osaka, 559-0034, Japonia)
Najbliższa edycja targów: 25-27.09.2024 r.
(program obejmuje tylko edycję w 2025 roku)
Strona internetowa: https://www.cosme-week.jp
Możliwe do wyboru w ramach programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP targi są dobrą platformą dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć w branży kosmetycznej na rynkach nie tylko Bliskiego Wschodu, Włoch i Japonii, ale również innych krajów świata, ponieważ wszystkie wydarzenia mają charakter międzynarodowy. Zapraszamy firmy kosmetyczne z sektora MŚP do udziału w programie, który daje możliwości otrzymania dotacji m.in. na udział w wymienionych wyżej imprezach targowo-wystawienniczych.
Natomiast w sytuacji, w której żadna z powyższych imprez nie odpowiada preferowanym kierunkom eksportu, służymy naszym wieloletnim doświadczeniem i pomocą w doborze optymalnego wydarzenia na wybranym rynku eksportowym.