spożywczy

Dotacje na eksport dla sektora spożywczego

Poprzednim razem prezentowaliśmy dotacje na eksport dla sektora lotniczo-kosmicznego, a tymczasem przyszła pora na prezentację ostatniej już branży, która kwalifikuje się do programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP. A mowa tutaj o sektorze spożywczym. Polska znajduje się w czołówce największych rynków europejskich, jeżeli chodzi o sektor spożywczy, zajmując 6. miejsce. W 2021 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 37,4 mld EUR, co potwierdza tylko fakt, że branża spożywcza jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Polski sektor spożywczy wyróżnia wieloletnia tradycja, wysoka jakość, wykwalifikowani pracownicy oraz konkurencyjne ceny i rozwinięta sieć dostawców.

Teraz przyjrzymy się przychodom sektora spożywczego na świecie, gdzie prognozy mówią o wartości wynoszącej nawet 10,07 bln USD w 2024 roku. Słodycze i przekąski generują największe dochody w sektorze spożywczym z wartością 1,77 bln USD. Za liderów branży uznawane są Chiny, Stany Zjednoczone i Japonia. Warto wspomnieć również, że Unia Europejska uchodzi za największy sektor produkcji spożywczej na świecie z wartością na poziomie 1,1 bln EUR oraz za największego eksportera na świecie. Za największych globalnych producentów sektora spożywczego uważa się m.in. Nestle, JBS, Tyson Foods, Mars, Danone.

Targi spożywcze

Poniżej przedstawimy międzynarodowe imprezy targowo-wystawiennicze sektora spożywczego, które zostały zarekomendowane przez organizatorów konkursu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP. To właśnie spośród nich przedsiębiorstwa biorące udział w programie mogą wybrać odpowiednie dla swojej działalności wydarzenie i otrzymać dofinansowanie na ten cel.


  • GULFOOD, Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
    (możliwe edycje: 2024, 2026, 2027, 2028)

Gulfood to światowe wydarzenie gastronomiczne, które odbywa się co roku w ZEA i jest uznawane za najbardziej wszechstronny pokaz przyciągający liderów sektora spożywczego. Globalni wizjonerzy i liderzy kulinarni prowadzą liczne prezentacje i pokazy oraz przedstawiają najnowsze trendy branżowe i innowacje. Targi cieszą się zainteresowaniem sektora MŚP, gdyż jego przedstawiciele są poszukiwani przez zagraniczne sieci handlowe i importerów ze względu na ofertę lokalnych produktów. Ostatnia edycja zgromadziła 98 000 odwiedzających i 5 500 wystawców ze 190 krajów, którzy prezentowali nowe produkty.

Miejsce targów: Dubai World Trade Centre (Sheikh Zayed Rd, Trade Centre, Dubai, ZEA)
Najbliższa edycja targów: 17-21.02.2025 r.
Strona internetowa: https://www.gulfood.com


  • SIAL PARIS (Francja)
    (możliwe edycje: 2024, 2026)

SIAL to światowe targi poświęcone branży spożywczej, które odbywają się we Francji. Wydarzenie gromadzi producentów prezentujących produkty z kategorii: mięso, catering, przekąski, produkty mrożone, produkty mleczne, owoce morza, zboża, rośliny strączkowe, owoce, przetwórstwo spożywcze, napoje, produkty organiczne i wellness. Wszystkiemu przyglądają się międzynarodowi przedstawiciele sklepów spożywczych i sieci handlowych. Targi odwiedza 160 000 gości, 7500 wystawców oraz 8000 przedstawicieli sklepów spożywczych i sieci handlowych z całego świata.

Miejsce targów: Parc des Expositions de Villepinte (ZAC Paris Nord 2, 93420 Villepinte, Francja)
Najbliższa edycja targów: 19-23.10.2024 r.
Strona internetowa: https://www.sialparis.com


  • FOODEX JAPAN, Tokio (Japonia)
    (tylko edycja w 2025 roku)

FOODEX JAPAN to międzynarodowa wystawa branży gastronomicznej i spożywczej, która co roku odbywa się w Japonii. Targi gromadzą: producentów produktów rolnych, napojów, alkoholu, wina, mrożonek, mięsa, żywności, przypraw, produktów ekologicznych, żywności przetworzonej i roślinnej, owoców morza oraz słodyczy i przekąsek. Wydarzenie oferuje bogaty program warsztatów i seminariów branżowych, które są prowadzone przez globalnych ,ekspertów przez co dostarczają informacji o nowościach i trendach. Targi gromadzą 85 000 profesjonalistów i miłośników branży spożywczej oraz ponad 2300 wystawców z 70 krajów.

Miejsce targów: Tokyo Big Sight (3 Chome-11-1 Ariake, Koto City, Tokyo 135-0063, Japonia)
Najbliższa edycja targów: 11-14.03.2025 r.
(program obejmuje tylko edycję w 2025 roku)
Strona internetowa: https://www.jma.or.jp/foodex


  • ANUGA, Kolonia (Niemcy)
    (możliwe edycje: 2025, 2027, 2029)

ANUGA to wiodące światowe wydarzenie żywności i napojów, które odbywa się co dwa lata w Niemczech. Targi gromadzą w jednym miejscu producentów, dostawców oraz przedstawicieli sieci handlowych, którzy poprzez liczne konferencje, prezentacje i rozmowy zawierają między sobą kontrakty i nawiązują współpracę. Wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród liderów branży spożywczej, którzy przyjeżdżają z 200 krajów w liczbie około 140 000 i mogą spotkać prawie 8000 firm ze 118 krajów.

Miejsce targów: Koelnmesse GmbH (Messepl. 1, 50679 Köln, Niemcy)
Najbliższa edycja targów: 04-08.10.2025 r.
Strona internetowa: https://www.anuga.com


Wyżej opisane imprezy targowo-wystawiennicze są dla przedsiębiorców z sektora spożywczego najlepszą platformą do nawiązania nowych kontaktów handlowych. Liczba odwiedzających i wystawców sprawia, że wszystkie rekomendowane wydarzenia mają charakter globalny i są wiodące dla branży. Program 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP jest idealną okazją dla przedsiębiorców omawianego sektora do zwiększenia eksportu swoich produktów i wejścia na nowe rynki zagraniczne. Z kolei otrzymana dotacja pozwoli m.in. na udział w światowej rangi wydarzeniach jako wystawca oraz na sfinansowanie kampanii promocyjnej. Kolejny nabór do programu nastąpi jeszcze w tym miesiącu, zatem warto dać szansę swojej działalności i produktom na intensywny rozwój.

Natomiast w sytuacji, w której żadna z powyższych imprez nie odpowiada preferowanym kierunkom eksportu, służymy naszym wieloletnim doświadczeniem i pomocą w doborze optymalnego wydarzenia na wybranym rynku eksportowym.