przedsięwzięcia promocyjne

Przedsięwzięcia promocyjne wspierające eksport

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy co roku mogą korzystać z różnych form wsparcia w ramach pomocy de minimis, które mają na celu promocję eksportu. Od 2025 roku jedną z nich będzie możliwość uzyskania wsparcia przedsięwzięć promujących eksport i ekspansję na rynki zagraniczne oraz kształtowanie pozycji konkurencyjnej. Dofinansowanie będzie udzielane przedsiębiorcom w formie dotacji, w formule pomocy publicznej de minimis, na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów.

Przedsięwzięcia promocyjne wspierające eksport są skierowane do firm sektora MŚP, które wykonują działalność gospodarczą na terytorium Polski i chcą promować swoje produkty na rynku międzynarodowym. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski w terminie od 7 stycznia do 30 czerwca 2025 roku w wersji elektronicznej do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki (na adres skrytki /MRPiT/SkrytkaESP). Poniżej przedstawiamy główne obszary wsparcia.

Realizacja branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport

W tym obszarze pomoc będzie udzielana jako dofinansowanie kosztów udziału w międzynarodowych targach jako wystawca, który będzie promował własne produkty, a w dokumentach rejestrowych wykaże kody PKD ujęte w sekcji C Polskiej Klasyfikacji Działalności (z wyłączeniem działów 18, 19 i 33). Koszty kwalifikowane będą obejmować m.in.:

  • wynajem i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
  • transport osób i eksponatów,
  • podróż służbową pracowników,
  • ubezpieczenie,
  • opłaty targowe:
    • rejestracja,
    • media,
    • wpis do katalogu,
    • bilet wstępu,
    • obsługa,
  • tłumaczenia,
  • materiały informacyjno-promocyjne,
  • przeprowadzenie badania wybranego rynku zagranicznego.

Całkowita kwota udzielonej pomocy nie będzie mogła przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 50 000 zł (w danym roku budżetowym).

Potrzebne dokumenty:

  • wniosek o dofinansowanie,
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
  • informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności udziału w branżowym przedsięwzięciu promocyjnym,
  • oświadczenie wnioskodawcy o pomocy de minimis,
  • sprawozdanie z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (Dz. U. poz. 2474, z późn. zm.).

Uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską

Ten obszar pomocy (dofinansowanie) będzie obejmować pokrycie kosztów uzyskania lub przedłużenia ważności certyfikatów, świadectw, deklaracji zgodności i atestów, wymaganych na rynkach poza UE. Dotacja będzie wypłacona po rozliczeniu udokumentowanych kosztów kwalifikowanych, które obejmują:

  • usługi doradcze,
  • audyt,
  • badania certyfikacyjne,
  • przygotowanie i tłumaczenie dokumentacji technicznej,
  • transport próbek i dokumentacji do badań certyfikacyjnych,
  • wydanie certyfikatu.

Całkowita kwota udzielonej pomocy nie będzie mogła przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 50 000 zł ( w danym roku budżetowym).

Potrzebne dokumenty:

  • wniosek o dofinansowanie,
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
  • informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności uzyskania certyfikatu wyrobu,
  • oświadczenie wnioskodawcy o pomocy de minimis,
  • sprawozdanie z uzyskania certyfikatu wyrobu.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. poz. 2471, z późn. zm.).

Dzięki dofinansowaniu w ramach programów wspierających eksport przedsiębiorcy mogą zmniejszyć koszty związane z udziałem w targach, wystawach czy uzyskaniem certyfikatów. To szczególnie istotne dla niedużych podmiotów, gdyż takie przedsięwzięcia otwierają możliwości nawiązania nowych kontaktów biznesowych, zwiększenia eksportu i zdobycia nowych rynków.

Udział w międzynarodowych wydarzeniach branżowych zwiększa rozpoznawalność marki i buduje wizerunek wiarygodnego partnera biznesowego, a dostępne usługi doradcze pomagają przedsiębiorcom lepiej zrozumieć specyfikę rynków zagranicznych, regulacje prawne i logistykę eksportu.

Minusem obu programów jest alokacja – niecałe 4,5 mln zł na całą Polskę. To niewiele, a decyduje kolejność zgłoszeń. Ostatni nabór zakończył się po kilku minutach! Kolejny pewnie pobije ten rekord… Z uwagi na niską pulę alokacji oraz tryb składania wniosków szanse uzyskania dotacji są bardzo małe. O wszystkim zadecyduje fakt, kto pierwszy wyśle poprawne zgłoszenie. Szkoda, że założenia programu są tak ograniczone, ponieważ zapotrzebowanie na tzw. dotacje eksportowe jest ogromne.