Dzisiejszy artykuł na Serwisie RozwójEksportu.pl stanowi kontynuację wpisu, który ostatnio został opublikowany, a dotyczył eksportu do Francji. Poruszono w nim informacje ogólne o Francji i jej runku, który może być interesującym miejscem eksportu dla polskich przedsiębiorców z sektora MŚP, który posiada duży potencjał i możliwości. Jednak najbardziej wiarygodne informacje określające stan faktyczny typu dane czy statystyki, jeszcze nie stanowi pełnego obrazu planowanego rynku docelowego. Niezbędnym i kluczowym elementem jest dobre zorientowanie się w praktycznych wskazówkach dotyczących takiego rynku, które mają różne uwarunkowania np. kultura, mentalność, przyzwyczajenia, dominujące w danym społeczeństwie i są powszechnie akceptowalne w danym kraju. Choćby bardzo niezrozumiałe dla polskich przedsiębiorców, muszą zostać uwzględnione i wzięte pod uwagę, aby zwiększyć szansę powodzenia planowanych działań eksportowych, w tym wypadku, na rynku francuskim.
Praktyczne wskazówki dla eksporterów z sektora MŚP
Przede wszystkim Francuzi niechętnie uczą się języków obcych. Być może wynika to z historii Francji, która była kolonialnym imperium. Być może świadomość bycia potęgą gospodarczą sprawia, że według nich inni powinni im się podporządkować w zakresie komunikacji. Niezależnie od przyczyn tej sytuacji faktem jest, że Francuzi nie są zbyt przychylnie nastawieni nawet do języka angielskiego, co w odczuciu polskiego rynku, stanowi wymóg niezbędny i wystarczający dla robienia interesów w zachodniej Europie. Warto, choćby podstawowe informacje, móc przekazywać w ojczystym języku Francuzów. Poprzez takie postępowanie można zyskać u nich dodatkowy argument za obustronną współpracą. Używanie języka francuskiego w relacjach biznesowych odnosi się do sporządzania ofert, wersji językowej strony internetowej czy obsługi w kraju zewnętrznym.
Francja to kraj, w którym ludzie wychodzą z założenia, że posiadają najpiękniejsze i najwspanialsze zabytki, język, a ich kuchnia jest najlepsza na świecie.
W bezpośrednich relacjach biznesowych Francuzi, sprawiają wrażenie niezbyt trudnych partnerów do negocjacji. Jest to jednak bardzo mylne wrażenie. Kierują się swoim interesem oraz dążą do korzystnych ustaleń i kompromisów. Charakteryzuje ich rozsądek, który pozwala twardo walczyć o swoje interesy. Nie lubią wywierania na nich presji, ponieważ potrzebują więcej czasu na analizę sytuacji i podjęcie decyzji.
W barach oraz restauracjach panuje we Francji obecnie zakaz palenia, dlatego należy pamiętać o tym, aby nie palić w tych obiektach, a jedynie poza nimi. Dużą wagę przywiązują do posiłków, co jest ważną wiadomością w aspekcie kolacji , obiadów biznesowych. A szczególnie zwracają uwagę na pewne zwyczaje, które mogą być nie tak istotne z punktu widzenia Polaka np. odpowiednio długi czas na posiłek
W zakresie przyjazdów do Polski korzystają głównie z samolotów. Rozbudowana siatka połączeń, niskie ceny biletów m. in. dzięki obecności tanich linii lotniczych, to główne czynniki wpływające na tę sytuację.
Oczywiście, podobnie w Polsce, kraj składa się z regionów (. np. Alzacja, Normandia), w których panują inne przyzwyczajenia. Dlatego nie można opisać i wymienić wszystkich zachowań i możliwych sytuacji.
Jednak dla przykładu można wymienić to, że Francuzi nie cierpią dużych spóźnień ani zbyt wczesnego przyjścia na spotkanie, choć we własnej siedzibie lubią kazać na siebie oczekiwać. W ten sposób próbują wytworzyć wrażenie, że oni dyktują warunki. Cenią sobie weekend, a ich tygodniowy czas pracy wynosi 35 godzin, czego starają się przestrzegać.
Imprezy targowe we Francji
Aby poznać dobrze zwyczaje i sposób działania danego rynku warto brać udział w targach organizowanych w danym kraju. W tym artykule charakteryzowany jest rynek francuski, dlatego poniżej zostaną wyszczególnione najważniejsze imprezy targowe w kraju nad Sekwaną. W targach warto brać udział ze względu na możliwość poznania danego rynku od środka oraz nawiązanie ciekawych kontaktów, które umożliwią współpracę i kooperację. Stanowić to może dużą korzyść i mogą sprawić, że eksport do Francji to będzie duży sukces.
Zatem wśród najbardziej znanych i prestiżowych imprez targowych we Francji, należą:
Equip’hotel, Paris – targi w branży hotelarskiej,
Cosmeeting Beyond Beauty, Paris – Międzynarodowe Targi Przemysłu Kosmetycznego,
Sial, Paris – targi w branży spożywczej.
Enova, Paris – Międzynarodowe Targi Elektroniki,
Sirha, Lyon – Międzynarodowe Targi Gastronomii, Hotelarstwa i Żywienia,
Expobois, Paris– Międzynarodowe Targi Maszyn do Obróbki Drewna i Przemysłu Drzewnego
Horeca, Lyon – targi w branży wyposażenia wnętrz,
Salon International de l’Agriculture, Paris – Międzynarodowe Targi Rolnicze,
Batimat France, Paris – Międzynarodowe Targi Budownictwa ,
Midest, Paris – Międzynarodowe Targi Podwykonawstwa Przemysłowego,
Salon Du Livre – Międzynarodowe Targi Książki,
MAP, Paris – Międzynarodowe Targi Turystyki,
Czy warto eksportować do Francji?
Dla polskich firm z sektora MŚP eksport do Francji jest bardzo atrakcyjny, zwłaszcza dla przedsiębiorstw wytwarzających produkty o wysokim stopniu przetworzenia czy produkty drewniane. Jednak i inna oferta produktowa powinna znaleźć chętnych na tym rynku. Jest to duży, chłonny rynek, a Francja znajduje się w gronie największych potęg gospodarczych świata. Aby zwiększyć szanse na powodzenie planów eksportowych na rynek francuski, koniecznie trzeba zapoznać się ze zwyczajami Francuzów i dopasować się do ich oczekiwań. Wynika to z tego, że jako potęga gospodarcza mają dużo potencjalnych partnerów z różnych rynków, a uwzględniając ich nawyki i zwyczaje można zyskać zaufanie oraz zbudować pozytywny wizerunek. Pozwoli to na osiągnięcie jeszcze większych korzyści z eksportu do Francji, niż te, które pojawiłyby się w jako skutek realizacji planu eksportu, bez uwzględnienia tych czynników.