Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 przewidział w ramach osi priorytetowej II: Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka, Działanie II.2: Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Poddziałanie II.2.1: Modele biznesowe MŚP, program eksportowy skierowany wyłącznie do firm z woj. łódzkiego. Jeżeli firma jest z tego regionu i zamierza rozpocząć działalność eksportową lub chce ją rozwijać, to powinna zwrócić szczególną uwagę na ten program organizowany przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w Łodzi.
Działanie II.2.1: Modele biznesowe MŚP składa się z dwóch zasadniczych etapów, w których można uzyskać różne kwoty dofinansowania:
- Etap I – maksymalnie 100 000 PLN,
- Etap II – maksymalnie 300 000 PLN.
Maksymalny poziom dofinansowania poniesionych wydatków kwalifikowanych dla I etapu wynosi 50%, a dla drugiego 85%.
W I etapie można aplikować o dofinansowanie eksportu pod kątem usług doradczych związanych z opracowywaniem strategii wejścia na rynki eksportowe. Takim dokumentem jest Plan rozwoju eksportu zwany również modelem biznesowy internacjonalizacji. Zawiera on w sobie np. wytypowanie planowanych rynków docelowych na podstawie analizy działalności danego przedsiębiorcy oraz potencjalnej konkurencji na wybranych rynkach. Jest to kwestia zróżnicowana i indywidualnie dopasowana pod kątem konkretnej firmy z uwzględnieniem szeregu czynników. Efektem końcowym dokumentu jest harmonogram działań eksportowych na rynkach zagranicznych wraz z rekomendacją tych, z których firma powinna skorzystać i mogących przynieść największe korzyści firmie.
Ogólnie przez opracowanie modelu biznesowego przedsiębiorstwa należy rozumieć dzieło, którego przedmiotem może być m.in.:
- badanie rynku,
- określenie rynków docelowych dla działalności eksportowej,
- analiza pozycji konkurencyjnej wnioskodawcy na danym rynku,
- strategia wejścia na rynki globalne,
- dostosowanie strategii produktu lub usługi do danego rynku,
- określenie norm, wymagań, certyfikatów stawianych przez rynki (kraje) docelowe,
- opis produktów/usług przedsiębiorstwa oraz jego aktualnej pozycji na rynku międzynarodowym,
- przygotowanie i rozwój strategii internacjonalizacji, określenie celów strategicznych przedsiębiorstwa w kontekście planowanych działań międzynarodowych,
- wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych,
- koncepcja otwierania nowych kanałów biznesowych dla ułatwienia sprzedaży zagranicznej, planowanie rozbudowy łańcucha dostaw,
- plan dywersyfikacji geograficznej i sektorowej,
- propozycja optymalnych sposobów komunikacji oraz sposobów promocji na danym rynku,
- opracowanie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej,
- opracowanie koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach,
- wstępny harmonogram wdrażania strategii biznesowej.
Maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych (czyli dopuszczonych przez program), jakie można przeznaczyć na stworzenie modelu biznesowego, to 200 000 zł. Dofinansowanie zawsze wyniesie 50% tego, co wydamy na wykonanie planu eksportowego. Po podpisaniu umowy na I etap otrzymamy zaliczkę w wysokości do 30% kwoty dofinansowania.
Przykład: Firma wnioskodawcy zleca przygotowanie Planu rozwoju eksportu. Koszt opracowania wraz z szczegółowymi analizami rynku został oszacowany na 50 000 zł. Program sfinansuje 50% tej kwoty, czyli 25 000 zł. Jednak wcześniej wnioskodawca otrzyma zaliczkę w wysokości 15 000 zł na powyższy cel.
W II etapie przedsiębiorca wnioskuje o finansowe wsparcie na realizację działań wyznaczonych w Planie rozwoju eksportu, których przeprowadzenie jest niezbędne dla jego realizacji. Chodzi tu przede wszystkim o kluczowe usługi doradcze, aczkolwiek wsparcie można również uzyskać na imprezy targowo-wystawiennicze oraz misje gospodarcze. Przygotowany model biznesowy ma pokazać jakie rozwiązania eksportowe są najlepsze dla firmy. W ramach tego etapu wsparcie ukierunkowane zostanie na zapewnienie MŚP dostępu do usług doradczych oraz międzynarodowych imprez targowych związanych z przygotowaniem do wdrożenia opracowanego modelu biznesowego zawartego w Planie rozwoju eksportu. Chodzi m.in. o:
- Doradztwo dotyczące strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej,
- Doradztwo dotyczące określenia potencjalnych partnerów handlowych, wyszukiwania i doboru partnerów na wybranych rynkach zagranicznych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych (także ich przeprowadzenie),
- Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji marki/wizerunku przedsiębiorstwa na wybranym rynku zagranicznym (w tym np. doradztwo dotyczące projektowania materiałów promocyjnych i reklamowych, stron internetowych, aplikacji mobilnych), przeznaczonych do promocji i sprzedaży na docelowych rynkach zagranicznych,
- Doradztwo w zakresie dostosowania produkcji (produktu i jego właściwości) bądź usługi do wymagań docelowego rynku zagranicznego (w tym np. rozmiary produktu, jego opakowanie, minimalne standardy świadczenia usług),
- Doradztwo oraz uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktu lub usługi na docelowy rynek zagraniczny (certyfikaty, pozwolenia, homologacje itp.),
- Udział w charakterze wystawcy w imprezach targowo-wystawienniczych zorientowanych na rynki zagraniczne, odbywających się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub zagranicą.
Minusem całej sprawy jest to, że nie można sobie wybrać działań eksportowych, których nie ma w planie rozwoju eksportu. Na zrealizowanie II etapu działań otrzymamy również zaliczkę wysokości 65% otrzymanej dotacji.
Można również wnioskować o dotację na II etap z pominięciem startu w I etapie, ale firma sama musi pokryć koszty związane z opracowaniem planu rozwoju eksportu.
Przykład: Firma wnioskodawcy zamierza wziąć udział w targach zagranicznych jako wystawca. Koszt udziału w imprezie został oszacowany na 70 000 zł. Program sfinansuje 85% tej kwoty, czyli 59 500 zł. Pozostałe 35 000 zł to wkład własny wnioskodawcy. Dodatkowo w trakcie realizacji projektu będzie miał on możliwość uzyskania zaliczki w kwocie 38 675 zł.
Nabór do drugiego etapu obecnie już trwa. Termin zakończenia przyjmowania wniosków to 9 luty 2018 r. Następne nabory do działania II.2 Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Poddziałanie II.2.1 Modele biznesowe MŚP to: I ETAP – luty 2018, II ETAP – grudzień 2018 r.
Warto zatem już teraz przemyśleć o przygotowaniach. Aby tego dokonać, należy złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na opracowanie Planu rozwoju eksportu lub jego wdrożenie z wykorzystaniem unijnych funduszy.