Dziś poruszamy temat strategii eksportowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Oś priorytetowa III, Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości, Działanie 3.2 Internacjonalizacja MŚP, Poddziałanie 3.2.2 – Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Typ projektów – Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez wzrost eksportu towarów i usług.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego określa, że wsparcie w ramach Podziałania 3.2.2. „Internacjonalizacja przedsiębiorstw” typ projektów „Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez wzrost eksportu towarów i usług” skierowane będzie do przedsiębiorców na realizację zadań mających przyczynić się do wzrostu ich internacjonalizacji, poprzez udział m.in. w misjach gospodarczych, krajowych i międzynarodowych imprezach targowo-wystawienniczych oraz w wizytach studyjnych. Przygotowana „Strategia biznesowa w zakresie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa” powinna wykazać realizację założonych w konkursie celów. W dokumencie powinny zostać zidentyfikowane działania mające na celu skuteczną i efektywną internacjonalizację przedsiębiorstwa. W strategii powinna zostać wykazana zasadność zaplanowanych działań dotyczących internacjonalizacji. Dokument powinien być przygotowany w formie obrazującej przebieg realizacji zaplanowanych działań tj. sprawozdań z realizacji kolejnych zadań, raportów podsumowujących zebrane informacje i przeprowadzone analizy wraz z wynikającymi z nich rekomendacjami, ustaleń o charakterze strategicznym – prowadzących do przygotowania strategii biznesowej w zakresie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.
Zawarte w dokumencie analizy i rekomendacje powinny mieć charakter indywidualny, spersonalizowany i nawiązywać szczegółowo do planowanych działań oraz bazować na już podjętych czynnościach.
Minimalny zakres strategii powinien zawierać wraz z komentarzem: |
1. Ogólną informację o dokumencie:
– nazwa wnioskodawcy, – autor dokumentu, – data przygotowania dokumentu. 2. Analizę możliwości przedsiębiorstwa w zakresie internacjonalizacji działalności, obejmującej w szczególności analizy szczegółowe dotyczące: – produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo, w tym ich marketingu, – struktury organizacyjnej i zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa, – zdolności finansowych przedsiębiorstwa, – struktury powiązań kapitałowych i relacji biznesowych, – potencjału innowacyjnego i posiadanych praw własności intelektualnej oraz posiadanych certyfikatów. |
3. Określenie celów przedsiębiorstwa w zakresie internacjonalizacji. |
4. Wskazanie rynków docelowych oraz ich uhierarchizowanie, a także identyfikację potencjalnych kontrahentów/grup odbiorców na rynkach zagranicznych.
Uhierarchizowanie rynków powinno bazować w szczególności na analizie popytu na oferowane produkty (oszacowanie obecnej i perspektywicznej chłonności oraz siły nabywczej rynku), analizie otoczenia biznesowego (potencjalnych kontrahentów i konkurencji), analizie barier prawnych (np. celnych lub związanych z wymienialnością waluty i ograniczeniem przepływów finansowych) oraz analizie ryzyka (np. niestabilność polityczna, długie terminy płatności, ryzyko odnoszące się do systemów transakcyjnych, problemy dotyczące transportu produktów, ryzyko korupcyjne itp.). |
5. Przedstawienie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny wraz z projekcją możliwości sprzedaży na wybranym rynku zagranicznym.
Rekomendacje tego punktu dotyczą m.in. modelu sprzedaży i kanałów dystrybucji (przedstawiciel handlowy, dystrybutor, importer i in.). W zakresie projekcji sprzedaży niezbędne będzie przedstawienie propozycji cenowej (rekomendacja strategii cenowej). W tym kontekście analiza powinna odnosić się do kosztów wytworzenia i wprowadzenia artykułu na rynek (zagraniczny), w tym m.in.: – kosztów uzyskania niezbędnych certyfikatów i zezwoleń, dopełnienia formalności eksportowych/importowych w związku z dystrybucją artykułu, – preferencji cenowych potencjalnych klientów, – poziomu cen konkurencji, – specyficznych regulacji prawnych dotyczących kształtowania poziomu cen w poszczególnych krajach. |
6. Wskazanie zagranicznych kontraktów handlowych planowanych przez przedsiębiorstwo w wyniku wsparcia w zakresie internacjonalizacji. |
7. Wskazanie inicjatyw wspierających osiągnięcie założonych celów w zakresie internacjonalizacji. |
8. Opis udziału przedsiębiorstwa w misjach gospodarczych (cel, charakter oraz planowane rezultaty). |
9. Rekomendację w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki etc.).
Opis powinien odnosić się do wcześniejszej analizy struktury organizacyjnej i zdolności produkcyjnych (rekomendacje dot. rozwiązań gwarantujących możliwość zapewnienia stałych dostaw na rynki zagraniczne, rekomendacje w zakresie zatrudnienia odpowiednio wykwalifikowanych kadr, przygotowanych do realizacji obsługi i zamówień na rynkach międzynarodowych, rekomendacje dot. dostosowania aktualnej technologii produktu/rodzaju opakowania do przepisów prawa międzynarodowego, wymogów jakościowych, norm bezpieczeństwa i uwarunkowań kulturowych, rekomendacje w zakresie międzynarodowego transportu towarów itd.). |
10. Propozycje możliwych źródeł zewnętrznego finansowania działalności eksportowej. |
11. Strategię zarządzania ryzykiem eksportowym, w tym propozycje instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe. |
12. Informację, w jaki sposób projekt przyczyni się do wsparcia działalności eksportowej przedsiębiorstwa. |
13. Syntetyczne przedstawienie proponowanej strategii biznesowej, obejmującej informacje z zakresu:
– kluczowi partnerzy, – kluczowe działania, – kluczowe zasoby, – oferowane wartości, – relacje z klientami, – kanały dystrybucji, – segmenty klientów, – struktura kosztów, – struktura (źródła) przychodów. |
14. Syntetyczny harmonogram i kosztorys wdrażania projektu z wyszczególnieniem wydatków kwalifikowanych. |
15. Kalkulację opłacalności wdrożenia zaproponowanej strategii biznesowej (zawierającej projekcję przychodów w wariantach pesymistycznym, neutralnym i optymistycznym). |
16. Określenie celów szczegółowych obrazujących postęp wdrażania strategii biznesowej, sposobu ich pomiaru oraz odpowiedzialności realizacyjnej tych celów. |
17. Informację o podejmowanych działaniach promocyjnych.
Wskazanie najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych: – wydarzeń targowych oraz kierunków misji handlowych, – sposobu prowadzenia sprzedaży i promocji oferowanych produktów/usług, – metod informowania klientów o produktach usługach. |
Tak przygotowana strategia biznesowa składa się wraz z wnioskiem do programu. Zgodnie z harmonogramem na rok 2018 r. nabór do programu będzie w kwietniu 2018 r. Zwracamy uwagę, że koszt przygotowania ww. dokumentu podlega dofinansowaniu 50%. Przy czym jest to najważniejszy dokument w projekcie, który zaważy o przyznaniu naszej firmy dotacji. Nasza rada to przede wszystkim wcześniejsze przygotowanie dokumentu z uwagi, że średni czas przygotowań samego dokumentu to 2-3 tygodnie.