W zeszłym tygodniu ogłoszone zostały nowe nabory na rok 2024 w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wśród dodanych działań znalazła się specjalna edycja programu Promocja marki innowacyjnych MŚP, związana z wystawą EXPO 2025 w Japonii. Wydarzenie oficjalnie ma zostać ogłoszone 13 marca 2024 roku, a nabór wniosków potrwa od 16 kwietnia do 21 maja przyszłego roku.
Go to Brand EXPO 2025
Sytuacja przywołuje na myśl specjalną edycję programu Go to Brand zorganizowaną w związku z ostatnim EXPO, które miało miejsce w Dubaju. Nabór do programu Go to Brand EXPO 2020 cieszył się dużym zainteresowaniem nawet mimo sporych perturbacji wywołanych przez ogłoszenie pandemii COVID-19. Najbardziej spektakularną z nich było oczywiście przełożenie całego wielkiego wydarzenia na rok 2021. Ostatecznie jednak udało się przeprowadzić zarówno samą półroczną wystawę, jak i towarzyszący jej nabór do wspomnianego programu eksportowego.
Wygląda na to, że w wypadku EXPO 2025 sytuacja będzie analogiczna (choć miejmy nadzieję, że z wyłączeniem sfery zdrowotnej!). Oto bowiem w związku z EXPO 2025 organizowanym w Osace (japoński region Kansai) zaplanowano specjalną edycję programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP, czyli niejako następcy popularnego Go to Brand. Warto jednak zaznaczyć, że jest to nowy program, stworzony specjalnie na potrzeby tytułowego wydarzenia i odrębny od naboru 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP zaplanowanego na jesień 2023.
Przypomnijmy, że ww. działanie 2.25 jest realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027, które ma na celu wsparcie przedsiębiorców podczas internacjonalizacji na nowe rynki zagraniczne. Program jest zapowiedzianą kontynuacją poprzedniego, cieszącego się dużym zainteresowaniem dotacyjnego programu Go to Brand. Ma on pomóc sektorowi MŚP w promowaniu własnych marek produktowych dzięki udziałowi w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych.
Polska na EXPO 2025 w Japonii
Największe i najważniejsze wydarzenie gospodarczo-kulturalne na świecie ma się odbyć na sztucznej wyspie Yumeshima (z jap. Wyspa marzeń) na wodach zatoki Osaka. Rozpoczęcie kolejnego EXPO planowane jest na 13 kwietnia 2025 roku, a sama wystawa ma potrwać 6 miesięcy do 13 października 2025 roku. Hasło przewodnie wystawy w Japonii to „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia” („Designing Future Society for Our Lives”), które ma się kojarzyć z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem i ochroną ludzkiego życia. Organizatorzy przewidują udział 175 uczestników (w tym 150 krajów i 25 organizacji międzynarodowych) na terenie 155 hektarów gruntu podzielonego na trzy części: „Świat wody”, „Świat zieleni” oraz „Świat pawilonów”.
Polska również będzie brała udział w wystawie EXPO 2025 w Japonii, dlatego już od dawna trwają przygotowania koordynowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP). W lutym 2023 roku zakończył się konkurs na Pawilon Polski, który jest w trakcie dostosowywania do dość wymagających warunków – będzie bowiem usytuowany na wyspie wybudowanej w jednej z 24 dzielnic Osaki. Pawilon swoją formą będzie odnosił się do geometrii spirali występujących w przyrodzie oraz nawiązywał do polskich genów i ojczyzny. Głównym mottem naszego kraju na Światowej Wystawie EXPO 2025 będzie „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” („Poland. Heritage That Drives the Future”). Komisarzem Generalnym Sekcji Polskiej EXPO 2025 w Osace (region Kansai) został wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak.
Po udziale w poprzedniej wystawie EXPO 2020 w Dubaju i licznych osiągnięciach (m.in. srebrna nagroda za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości czy wyróżnienia przyznane przez Exhibitor Magazine, 2A oraz The National) nietrudno zdać sobie sprawę, jak ważne jest to wydarzenie w kontekście promowania polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej. Ponad 2,5 tys. polskich firm skorzystało z udziału w Światowej Wystawie EXPO 2020 – dała im nowe możliwości i perspektywy rozwoju, a ponad 30 naszych przedsiębiorstw współpracowało w ramach Programu Partnerskiego przy organizacji wydarzeń polskiego pawilonu wystawowego. Nowa globalna impreza w Japonii to kolejna wielka szansa na wzrost zainteresowania naszym krajem na arenie międzynarodowej, a co za tym idzie, okazja dla polskich przedsiębiorców na zwiększenie popularności polskich produktów i usług, znalezienie nowych klientów zagranicznych oraz wzrost transakcji biznesowych.