Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy co roku mogą korzystać z różnych form wsparcia w ramach pomocy de minimis, które mają na celu promocję eksportu. Od 2025 roku jedną z nich będzie możliwość uzyskania wsparcia przedsięwzięć promujących eksport i ekspansję na rynki zagraniczne oraz kształtowanie pozycji konkurencyjnej. Dofinansowanie będzie udzielane przedsiębiorcom w formie dotacji, w formule pomocy publicznej de minimis, na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów.
Przedsięwzięcia promocyjne wspierające eksport są skierowane do firm sektora MŚP, które wykonują działalność gospodarczą na terytorium Polski i chcą promować swoje produkty na rynku międzynarodowym. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski w terminie od 7 stycznia do 30 czerwca 2025 roku w wersji elektronicznej do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki (na adres skrytki /MRPiT/SkrytkaESP). Poniżej przedstawiamy główne obszary wsparcia.
Realizacja branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport
W tym obszarze pomoc będzie udzielana jako dofinansowanie kosztów udziału w międzynarodowych targach jako wystawca, który będzie promował własne produkty, a w dokumentach rejestrowych wykaże kody PKD ujęte w sekcji C Polskiej Klasyfikacji Działalności (z wyłączeniem działów 18, 19 i 33). Koszty kwalifikowane będą obejmować m.in.:
- wynajem i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- transport osób i eksponatów,
- podróż służbową pracowników,
- ubezpieczenie,
- opłaty targowe:
- rejestracja,
- media,
- wpis do katalogu,
- bilet wstępu,
- obsługa,
- tłumaczenia,
- materiały informacyjno-promocyjne,
- przeprowadzenie badania wybranego rynku zagranicznego.
Całkowita kwota udzielonej pomocy nie będzie mogła przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 50 000 zł (w danym roku budżetowym).
Potrzebne dokumenty:
- wniosek o dofinansowanie,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności udziału w branżowym przedsięwzięciu promocyjnym,
- oświadczenie wnioskodawcy o pomocy de minimis,
- sprawozdanie z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (Dz. U. poz. 2474, z późn. zm.).
Uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską
Ten obszar pomocy (dofinansowanie) będzie obejmować pokrycie kosztów uzyskania lub przedłużenia ważności certyfikatów, świadectw, deklaracji zgodności i atestów, wymaganych na rynkach poza UE. Dotacja będzie wypłacona po rozliczeniu udokumentowanych kosztów kwalifikowanych, które obejmują:
- usługi doradcze,
- audyt,
- badania certyfikacyjne,
- przygotowanie i tłumaczenie dokumentacji technicznej,
- transport próbek i dokumentacji do badań certyfikacyjnych,
- wydanie certyfikatu.
Całkowita kwota udzielonej pomocy nie będzie mogła przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 50 000 zł ( w danym roku budżetowym).
Potrzebne dokumenty:
- wniosek o dofinansowanie,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności uzyskania certyfikatu wyrobu,
- oświadczenie wnioskodawcy o pomocy de minimis,
- sprawozdanie z uzyskania certyfikatu wyrobu.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. poz. 2471, z późn. zm.).
Dzięki dofinansowaniu w ramach programów wspierających eksport przedsiębiorcy mogą zmniejszyć koszty związane z udziałem w targach, wystawach czy uzyskaniem certyfikatów. To szczególnie istotne dla niedużych podmiotów, gdyż takie przedsięwzięcia otwierają możliwości nawiązania nowych kontaktów biznesowych, zwiększenia eksportu i zdobycia nowych rynków.
Udział w międzynarodowych wydarzeniach branżowych zwiększa rozpoznawalność marki i buduje wizerunek wiarygodnego partnera biznesowego, a dostępne usługi doradcze pomagają przedsiębiorcom lepiej zrozumieć specyfikę rynków zagranicznych, regulacje prawne i logistykę eksportu.
Minusem obu programów jest alokacja – niecałe 4,5 mln zł na całą Polskę. To niewiele, a decyduje kolejność zgłoszeń. Ostatni nabór zakończył się po kilku minutach! Kolejny pewnie pobije ten rekord… Z uwagi na niską pulę alokacji oraz tryb składania wniosków szanse uzyskania dotacji są bardzo małe. O wszystkim zadecyduje fakt, kto pierwszy wyśle poprawne zgłoszenie. Szkoda, że założenia programu są tak ograniczone, ponieważ zapotrzebowanie na tzw. dotacje eksportowe jest ogromne.